Wysokość Twojego rachunku za prąd jest zależna od wykorzystania energii. Owo zużycie monitoruje licznik montowany przed dostawcę. Dostawca co jakiś czas musi odczytać stan licznika prądu, by dokonać rozliczenia lub jego korekty. Możesz to również zrobić samodzielnie – np. w celu kontroli swojego zużycia lub też rachunków. Jak to zrobić? Dowiedz się wszystkiego o licznikach prądu!
Licznik prądu to inaczej miernik, który monitoruje i zlicza ilość zużytego prądu (w kWh). To jego wskazania są podstawą do naliczenia opłat za prąd. Niegdyś odczytów stanów liczników dokonywano manualnie, ale dziś dzięki nowoczesnym technologiom większość odbiorców korzysta z odczytu zdalnego. Obecnie w polskich domach i firmach znajdują się różne rodzaje liczników.
W zależności od jego rodzaju odczyt stanu licznika przeprowadza się nieco inaczej. Mierniki można podzielić na te starszego i nowszego typu, ale różnią się one również funkcjami. Obecnie w różnych miejscach można spotkać jeden z kilku typów tych urządzeń.
Licznik indukcyjny to tradycyjny model wykorzystywany w Polsce. W wielu miejscach tego typu urządzenia wciąż służą do monitorowania zużycia energii elektrycznej. Technologia, z której korzystają, jest raczej staroświecka, dlatego stan licznika trzeba odczytywać ręcznie. Zajmuje się tym inkasent lub sam użytkownik, który następnie przekazuje wynik odczytu do dostawcy energii (np. SMS-em).
Licznik elektroniczny jest znacznie nowocześniejszy. Obecnie w tego typu urządzenia wyposażanych jest coraz więcej miejsc. Ich główną zaletą jest możliwość zdalnego odczytu. Oznacza to, że chcąc sprawdzić zużycie energii, inkasent nie musi chodzić od mieszkania do mieszkania. Dzięki temu odczytywanie liczników przebiega prościej, sprawniej i bez zakłócania życia ich właścicieli.
Licznik dwukierunkowy jest przeznaczony dla podmiotów korzystających z sieci elektroenergetycznej, które jednocześnie zajmują się produkcją własnej energii elektrycznej i korzystają z tzw. net-meteringu. Dzięki niemu można monitorować zarówno całkowite zużycie energii pobranej z sieci, jak i ilość oddanych do niej nadwyżek prądu. Umożliwia to rozliczenie z wszystkimi tymi podmiotami, które mają podpisaną z dostawcą energii umowę prosumencką, czyli np. korzystają z własnej instalacji fotowoltaicznej.
Licznik przedstawia nie tylko aktualny stan zużycia prądu. Jeśli wiesz, co oznaczają poszczególne symbole, możesz dzięki niemu uzyskać również inne dane. Wyświetlacz informuje o:
Ponadto na wyświetlaczu w lewym górnym rogu pokazywane są tzw. kody OBIS. Informują one o tym, jaki rodzaj informacji jest aktualnie wyświetlany. Legendę dotyczącą kodów można zwykle znaleźć na obudowie licznika.
Fizyczne odczytanie stanu zużycia prądu i jego przekazanie do dostawcy energii może być konieczne w przypadku awarii systemu zdalnego odczytu lub jeśli używasz tradycyjnego licznika indukcyjnego. Najważniejsze, aby w takiej sytuacji podawać stan zużytej energii elektrycznej w pełnych kilowatogodzinach (z pominięciem cyfry po przecinku) i bez zer z przodu. W przypadku korzystania z taryfy dwustrefowej należy podać stan licznika dla obu stref (szczyt, poza szczytem). W przypadku taryfy trzystrefowej analogicznie trzeba osobno podać zużycie w każdej strefie.
O ile tylko tzw. inteligentny licznik energii działa prawidłowo, samodzielnie przekazuje dane dotyczące zużycia prądu. Ponadto informują również o działaniu sieci elektroenergetycznej oraz ewentualnych awariach. Dzięki temu wszelkie usterki mogą być usuwane znacznie sprawniej.
Jak odczytać licznik prądu zdalnie? Dostawca energii korzysta ze specjalnego systemu, w którym odbiera odpowiednie dane. Dzięki temu wizyty inkasentów nie są konieczne. Informacje przekazywane są na bieżąco. Również użytkownik może znacznie wygodniej kontrolować zużycie prądu, na przykład poprzez specjalną aplikację.
Awaria licznika energii elektrycznej może np. spowodować nieprawidłowe zliczanie zużycia prądu. Efektem bywają nienaturalnie wysokie (lub niskie) rachunki. Warto pamiętać, że liczniki są własnością dostawcy prądu, dlatego nie można przy nich samodzielnie „majstrować”. W przypadku podejrzenia awarii należy obserwować pracę urządzenia – np. poprzez odłączenie wszystkich urządzeń elektrycznych na kilka godzin i sprawdzenie, czy ilość kWh się zmieniła. Jeśli wykryjesz nieprawidłowości, zgłoś usterkę na infolinii dostawcy lub zadzwoń na pogotowie energetyczne.
W 2021 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo energetyczne, decydując o wymianie wszystkich liczników na te inteligentne. Ma to następować stopniowo aż do 2028 roku. Tymczasem dokonuje się wymiany licznika np. w przypadku uszkodzenia starego urządzenia lub minięcia okresu jego legalizacji. Osoby inwestujące w fotowoltaikę i chcące skorzystać z net-meteringu muszą też wymienić licznik na dwukierunkowy. Odpowiada za to dostawca energii.